20240   1658
تاریخ انتشار: 1395/02/17 03:40
در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص ایجاد و فعال سازی کرسی های آزاد اندیشی، انجمن اسلامی کارکنان صنعت نفت اهواز با هدف به میدان عمل آوردن تمام نخبگان ،طرح مباحث تخصصی در محافل تخصصی، ایجاد جریان فکرساز و نوآوری، اقدام به گفتگو با افراد صاحب نظر و کارآشنای صنعت نفت نمود

 در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص ایجاد و فعال سازی کرسی های آزاد اندیشی، انجمن اسلامی کارکنان صنعت نفت اهواز با هدف به میدان عمل آوردن تمام نخبگان ،طرح مباحث تخصصی در محافل تخصصی، ایجاد جریان فکرساز و نوآوری، اقدام به گفتگو با افراد صاحب نظر و کارآشنای صنعت نفت نموده و در جهت انتشار و شکوفاسازی نظرات کارشناسی، کارشناسان تلاش می نماید. از این رو حاصل گفتگو با یکی از کارشناسان خبره جنوب و نقطه نظرات ایشان جهت اطلاع مسئولین و استفاده بمنظور رفع مشکلات موجود ارایه می گردد:

 

عملکرد وزارت نفت را  چگونه ارزيابي مي کنيد؟

گزارش هاي رسمي که از طريق مسئولين ذیربط دولتي ارايه مي گردد و جوی که شاهد آن هستیم حاکي از رکود در بخش های زیادی از فعاليت هاي وزرات نفت است. بنظر بنده وزارت نفت در طي چند سال گذشته عملکرد قابل قبولي ارایه نداده است. علت اين ضعف را می توان در طرز تفکر وزير نفت و مسئولین حاکم بر آن دانست بنظر می رسد ايشان تفکر مديريتي ندارند بدين معنا که از ظرفيت هاي فکري کارشناسان صنعت نفت استفاده نمي کنند و تفکر خود را در تمامي امور کاملتر از بقيه افراد مي داند. با اين روش نظرات کارشناسي بکار گرفته نمي شود و فرصت هاي پيش رو بدليل اين خصيصه اخلاقي و البته کاری جناب وزير از بين خواهد رفت. ايشان مي بايست با تشکيل تيم هاي کارشناسي و طرح موضوعات متعددي که در حال حاضر پيش روي سازمان قرار گرفته است بفکر ارايه راهکارهاي متفاوتي باشد و نسبت به حل آنها اقدام نمايد اما مشاهده مي گردد اصرار به روند هاي سنتي انجام کار است البته در مواردي ممکن است اين روش پاسخگو باشد اما هميشه اينگونه نيست. وزارتخانه نفت بعنوان تامين کننده بزرگ منابع مالي کشور مي باشد لذا مي بايست در امورات خود خلاقيت بخرج داده و راهبردهاي خود را متناسب با وضعيت فعلي تغيير دهد تا بتوان مشکلات موجود را مرتفع نماید و کارهاي بزرگي را انجام دهد. با وجود سرمايه هاي انساني عظيم ، تحصيلکرده ، متعهد و متخصص درجا زدن و عقب ماندگي در مسايل مهم و اساسي قابل قبول نيست من مطمئنم که با اين ثروت سازماني بی بدلیل فیزیکی و انسانی قادر خواهيم بود به وضعيت مطلوب دست پيدا کنيم. فروش نفت خام که البته ميزان توليد آن نسبت به گذشته بالا رفته تنها راه حل رفع مشکلات اقتصادي کشور و صنعت نفت نمی تواند باشد. ما در حال فروش شاهد فروش نفت به قيمت پايين هستيم لذا توليد بیشتر را براي رسيدن به درامدهاي خود بالاتر مي بريم و عملا اين سرمايه عظيم را به قيمت اندک ميفروشيم و اين عاقلانه نمی باشد این عملکرد ما بازی کردن در نقشه دشمن است. ما ميتوانيم روي تبديل نفت به فراوردهاي ديگر با هزینه های کمتر و اقتصادی کار کنيم و از خام فروشي نفت که مورد تاکيد مقام معظم رهبري نيز هست خودداري نماييم.

حقيقت اين است که جبهه استکبار که در پيش روي کشور قرار گرفته، جبهه پيچيده اي است بنابراين مي بايست در مقابل اين جبهه شیطانی هوشمندانه عمل کرد. جناب اقاي زنگنه در دوران گذشته وزارت خود اثبات نموده که شخص آزاد انديشی نيست و همين خصوصيت اخلاقي ايشان موجب گرديد مملکت متحمل هزينه هاي سنگيني شود بنظر بنده کرسنت که بعنوان يکي از مشکلات پيش امده در دوران وزارت ايشان بوده است در مقابل تغيير ساختار سازماني که آن هم بدست ايشان انجام گرفته خيلي ناچيز است اما کرسنت مدعي دارد و ما در درون کشور بدليل عدم پاسخ گويي مسئولين در مقابل تصميم هاي اشتباهشان مرجعي براي پيگيري نداريم این چیزی است که ما آن را مشاهده میکنیم. آيا کسی تا بحال از ايشان پرسيده است حاصل اين تصميم اشتباه و غيرکارشناسي شما چه بوده ؟ تصميمي که از پرتو آن فقط هزينه هاي سنگيني به سازمان تحميل گشت و از طرفي بازدهي سازمان را بشدت کاهش داد متاسفانه دولت قبل نيز نتوانست اين فروپاشي تغيير ساختار سازماني را سامان دهد و ايشان امروز دوباره در مسند وزارت نفت قرار گرفته و مجددا در حال تغيير در ساختار سازماني با همان رويکرد خود محورانه گذشته خود يعني عدم توجه به نقطه نظرات کارشناسي است. از ايشان بايد پرسيد حاصل تغييرات ساختار گذشته شما چه بوده چه منافعي از قبل آن تغييرات ساختاری به سازمان رسيده که امروز بفکر تغيير غیرکارشناسانه دوباره آن هستيد​ ؟ امروز دوباره شاهد بي تدبيري ديگر و خسارات ديگر به وزارت نفت هستيم. به دلسوزان کشور توصيه مي کنم قبل از بروز فاجعه اي ديگر در وزارت نفت و وارد امدن خسارات جبران ناپذير فکري بحال اين موضوع بکنند. از مجلس محترم و نهادهای نظارتی و تمامی دلسوزان نظام مقدس جمهوری اسلامی تقاضا می کنم در این مورد حساسیت بخرج دهند.

انتصابات اقاي زنگنه را چگونه ارزيابي مي کنيد ؟

با دقت در ساختار قبلی صنعت نفت ملاحضه می نمایید که مسئولين بواسطه حرکت در يک مسير سازمانی کاملا مشخص آموزش دیده و رشد و ارتقا پیدا می نمودند و با کسب تجربه از آن مسير سازمانی غالبا روسا بيشتر از کارمندان خود به امور تسلط داشتند اما امروز واقعا اينگونه نيست واقعيت اين است که در بيشتر موارد روسا بيشتر از کارمند نميدانند و حتي حاضر به شنيدن نظرات کارشناسانه نيستند این است مشکل صنعت نفت. از طرفي وقتي شخصي در دوران گذشته خود سوابقي و عملکردي داشته باشد مي توان پيش بيني از عملکرد آينده او داشت و تقريبا خطاي کمتري در انتخاب و انتصاب انجام خواهد گرفت تا اينکه از وي سابقه و عملکردي موجود نباشد. با اين توضيح انتصابات آقاي زنگنه انتصابات مناسبي نبوده و با اينگونه انتصابات نمي توان پيش برنده اهداف عالیه نظام مقدس جمهوري اسلامي بود. طبيعي است که در وزارتخانه نفت یا هر وزارتخانه ای قسمتي از سازمان سياسي باشد اما اينکه تمامي سازمان را سياسي کرد کاملا اشتباه است بدنه کارشناسي هيچگاه نبايد تحت تاثير مسايل سياسي قرار گيرد که اگر گرفت نبايد انتظار داشت حرکت رو به رشد و پيشرفت حاصل شود در حال حاضر مي توان گفت همه سازمان آلوده مسايل سياسي شده است از شايسته سالاري خبري نيست و در پي آن توجه و اهميت به نظرات کارشناسي نيز به فراموشي سپرده شده است. شخصي که با سياسي کاري انتصاب مي شود چگونه مي تواند  به نظرات کارشناسي اهميت دهد. معمولا اينگونه افراد نظراتي کاشناسي که باب ميل آنها نيست را در تقابل با خود مي دانند با اين وضع نتايج مطلوب حاصل نخواهد شد.

لازم است ياداوري کنم در زمان جنگ که کشور زير آاماج حملات دشمن قرار گرفته بود پروژه هاي ما حداکثر2 ساله به اتمام مي رسيد اما امروز با کمال تعجب مشاهده مي کنيم زمان اتمام پروزه ها به بیش از 10 ساله هم مي رسد و يکي از دلايل مهم تاخيرات پروژه ها انتصابات غير اصولي و غيرکارشناسي و صدالبته تغییر در ساختار سازمانی دوره قبل ایشان می باشد که صدمات آن از کرسنت هم سنگین تر بوده است ولی کسی به آن توجه نمی نماید. وزرات نفت موتور محرک اقتصاد کشور می تواند باشد ولی هم اکنون این سازمان در سردرگمي بسر مي برد بايد فکري کرد و سازمان را از اين وضع نابسامان خارج نمود.

منابع تخصيص يافته به پروژه ها را چگونه ارزيابي مي کنيد؟

مبحث اقتصاد مهندسي که بعنوان يکي از دروس در رشته هاي مهندسي  مي باشد  در واقع ابزاری برای انتخاب بهترین یا به عبارتی مقرون به صرفه‌ترین گزینه از میان گزینه‌های پیش روی مهندسین است اگر قابلیت فنّی اجرای گزینه‌ها و پروژه‌های مهندسی، شرط لازم انجام آنهاست، قابلیت مالی یا همان «توجیه اقتصادیِ» آنها نیز شرط کافی در اجرای آنها خواهد بود. اقتصاد مهندسی به طور مشخص، به مقوله دوم که همان بررسی توجیه پذیری اقتصادیِ گزینه‌های پیش روی مهندسین است، می‌پردازد. وزرارت نفت متاسفانه در اين زمينه هم موفق نبوده است. امر توسعه و نگهداشت توليد دو مبحث متفاوت مي باشد و اگر تمايزي بين آنها قايل نباشيم نه توسعه بخوبي انجام مي گيرد و نه نگهداشت. هوشمند نبودن پروژه ها و بدنبال آن هوشمند نبودن منابع مورد نياز هر پروژه از مشکلات فعلي پروژه هاست که وقتي مورد آسيب شناسي قرار مي گيرد به موضوع تلخ تغييرات ساختاري منتج مي گردد. تخصيص ناقص اعتبارات لازم براي پروژه ها حاصل تصميم گيري هاي مسئولین وزارت نفت است. شکی نیست که اگر همان منابع کم مالی بدرستی و بحق در جای خود یعنی نگهداشت تولید و یا در مقوله توسعه بکار گرفته شود وضعیت غیر از آنچه امروز شاهد آن هستیم خواهد شد و شکوفایی را بسرعت مشاهده خواهیم نمود. اما متاسفانه برای برون رفت از این وضعیت اقدامات مناسبی مشاهده نمی گردد.

عملکرد وزارت نفت را در راستاي بيانات مقام معظم رهبري در رابطه با استفاده از ظرفيت هاي مراکز دانش بنيان را چگونه ارزيابي مي کنيد؟

قبل از پاسخ به این سوال توضیحی خدمت شما ارایه دهم باید توجه کنیم که ما منابع لایزال مادی و انسانی در هیچ زمینه ای نداریم. آنچه ما در اختیار داریم  عزم و اراده محکم برگرفته از اعتقاد جازم به اسلام و نیز نیروهایی توانمند و عاشق به انجام کارهای بزرگ می باشد که ره آورد انقلاب شکوهمند اسلامی است. ما می بایست برای مواجهه با هر کار بزرگی ابتدا هندسه صحیحی که همان استراتژی است برای نیل به اهدافمان ترسیم نماییم و با مدیریت صحیح بر منابع مالی و انسانی برای نتیجه بخش بودن آن برنامه ریزی کنیم. نمی توانیم باری به هر جهت منابع مالی و انسانی خود را هزینه نماییم و نام آن را فرض بر فعالیت های دانش بنیان نهیم. آنچه عرض گردید از بدیهیات علم بشر است همه کشورهای پیشرو هدفمند منابع مالی و انسانی خود را هزینه می نمایند. در همه کشورهای موفق معمولا دو، سه و یا چهار مرکز متولی فعالیت های عمیق واگذار شده هستند. آنهم مراکزی که قبلا کاملا شناسایی شده اند و توانایی آنها برای انجام کار مورد نظر محرز گردیده باشد لذا از پراکندگی امور بشدت جلوگیری می کنند. با این توضیح سوال شما را اینگونه پاسخ می دهم ، اينگونه که از برخی دستورالعمل ها بر می آید گویا مسئولین علاقمند به انجام کاری هستند اما می بایست به توضیحاتی که حضورتان ارایه گردید در امر تحقیق و پژوهش توجه گردد. وجود انضباط مالی، کاری و برنامه ای در ارجاع پروژه ها به مراکز بسیار مهم است. نمی توان به دانشگاهی که  سابقه ای در زمینه مسایل نفتی ندارد بی مقدمه پروژه های ملی را واگذار نمود و در انتها هم متوجه شد که حاصلی نداشته است. منظور بنده ناتوانی مراکز دانشگاهی نیست بلکه روشهای انجام کار است. نمی بایست قبل از یک پایش دقیق و درست اقدام به کارهای بزرگ کرد. آیا واگذاری کار به دانشگاهها بعد از یک بررسی دقیق و پایش صحیح صورت گرفته است؟ آیا این مسیر مهم و پر هزینه بلحاظ مادی و انسانی درست هدایت شده است؟ همانطور که می دانید جناب زنگنه در دوران وزارت قبلی خود با صرف میلیاردها دلار مرکزی را تحت عنوان پژوهشگاه صنعت نفت راه اندازی نمود انتظار آن می رفت حال که با صرف هزینه های فراوان این مرکز ایجاد گردیده از ظرفیت آن استفاده گردد. نقش پژوهشگاه صنعت نفت در حال حاضر چیست؟ آیا این مرکز نمی توانست متولی انجام اینگونه فعالیت ها باشد.

نظر شما در رابطه با وضعيت فعلي مناطق نفت خيز جنوب چيست؟

مناطق نفت خيز جنوب با تمامي ظرفيت هاي پيدا و پنهاني که دارد مورد بي مهري قرار گرفته است. ظرفيت هاي بي بديل اين شرکت بر هيچکس پوشيده نيست در دورره هاي گذشته با روابط مثبت بين اهواز و تهران کارشناسان تمامي تلاش خود را براي حمايت از توليد و استمرار آن بکار مي گرفتند و همواره پشتيبان صادرات نفت بودند در آن مقطع نوآوري هايي نيز مشاهده مي گرديد شما مي توانيد اسناد و مدارک موجود مربوط به آن مقطع را ببينيد. اما امروز جو حاکم بر بزرگ ترين شرکت توليد کننده نفت کشور آن جو گذشته نيست روابط غیر صحیح وزارتخانه با جنوب موجب تيره و تار شدن ارتباط جنوب با شمال شده و این موضوع مانع از پيشرفت کار است. وزير نفت به زعم خود بدنبال چابک کردن سازمان با استفاده از قراردادهاي جديد نفتي است قراردادی که سراسر ابهام و سوال می باشد. توصيه من به ايشان توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري مبني بر استفاده از پتانسيل ها و ظرفيت هاي کارشناسان داخل کشور است که عملکرد مثبت خود را پس از انقلاب و علی الخصوص در دوران دفاع مقدس بر همگان اثبات نموده اند

نظر شما در رابطه با قراردادهاي IPC چيست ؟

پس از ورود اخیر آقاي زنگنه به وزارت نفت تيمي براي تدوين اين قراردادها توسط ايشان تشکيل شد تعدادي از افراد اين تيم قبلا نيز در تهيه قراردادهاي بيع متقابل با آقای وزير همکاري داشتند. سه سال از تشکيل آن تيم گذشته وشيوه نامه قراردادهاي جديد نفتي تهيه شده است. پس از اينکه شيوه نامه مذکور ارايه گرديد انتقادات فني و حقوقي متعدد و شدیدی از طريق کارشناسان و متخصصان به اين شيوه نامه وارد شد و اهميت موضوع براي مسئولين تشريح گرديد در تصميم گيري ها يي که مي تواند تبعات سنگيني براي نظام داشته باشد و منافع ملي را تحت تاثير قرار مي دهد رعايت احتياط شرط عقل است.مسئولین کشور نباید اجازه دهند قراردادهایی دیگری همچون کرسنت شکل بگیرد و کشور با چالشهای سنگین دیگری مواجه گردد چه کسی در ابتدا فکر می کرد قرارداد معروف به کرسنت به اینجا ختم شود و چنین شرایط چالشی عظیمی را برای کشور رقم بزند بنابراین باید بسیار دقت شود.

با توجه به این خصوصیت اخلاقي آقاي وزير که راي خود را بر دیگران غالب می داند و عملکرد ایشان در موارد مشابه  این چنین برداشت می شود که در این مورد نیز اهميتي براي نقطه نظرات کارشناسي قايل نیست. بيم ان مي رود مخازن مهم کشور را به خارجي ها در قالب IPC واگذار نمايد که منجر به وارد آمدن خسارات جبران ناپذيري به کشور گردد و باز هم موضوع تلخي همچون کرسنت تکرار شود. مصرانه از دولت مردان و نهادهای نظارتی درخواست میکنم که در صورت اصرار به اجرایی شدن این شیوه نامه قراردادی ابتدا یک مخزن مشترک توسعه نیافته محدود اقدام نمایند تا از این طریق با تحلیل نقاط ضعف و قوت آن بر اصلاح عملی دیگر قراردادها اقدام شود و کشور با چالش مواجه نگردد. قطعا بی تدبیری در رابطه با شیوه نامه جدید قراردادی می تواند دولت های بعدی را یکی پس از دیگری و بعبارتی کل کشور را درگیر نماید.

 

آينده صنعت نفت را چگونه ارزيابي مي کنيد؟

حالت فعلي که  بی تدبیری و رکود است با این وضع آينده روشني را پيش بيني نمي کنم چرا که فرصت ها يکي پس از ديگري مي سوزند زمان در حال گذر است و اين گذر زمان هزينه هاي فراواني را بر کشور وارد می نماید. ما نمی توانیم به عقب برگردیم و جبران کنیم. استفاده نکردن از فرصت ها  مي تواند در اينده ما را در دام مشکلات جديدي قرار دهد. دشمنان ما بروش هاي گوناگون بدنبال ایجاد مشکل در امور هستند و قصد ضربه زدن به مملکت را دارند. بايد به کار کارشناسي برگشت و نظرات متخصصان را مبناي تصميم گيري ها قرار داد که اگر چنين نشود اوضاع از اين بدتر خواهد شد و جاي جبران وجود نخواهد داشت. روزگاري ما يکي از کشوره هاي صاحب نام در زمينه نفت و مخازن نفت بوديم اما امروز که انتظار داريم جلوتر از کشورهاي ديگر باشيم متاسفانه مي بينم که حتي از روزگار گذشته خود نيز عقب تر رفته ايم. بنظر بنده دلیل این موضوع اصرار به تولید نفت خام و این کاملا اشتباه است. نفت ظرفیت عظیمی است که در حلقه های دیگر آن می توانیم حرف برای گفتن داشته باشیم و جهان را بر این قابلیت به اعجاب بکشانیم بشرط آن که از ظرفیت های موجود استفاده شود. تا زماني که سياسي کاري مي کنيم با قوم گرايي و باند بازي سازمان را اداره ميکنيم  نبايد انتظار پيشرفت داشته باشيم. اين مسايل امروز سمي مهلک براي سازمان است که تبعات آن کشور را نيز تحت تاثير قرارداده است. متوليان امور صادقانه به فطرت اصلي کار يعني تمکين از يک ساختار پيش رو مبتني بر واقعيت علمي بازگردند و جبهه مقدم توليد را بپذیرند و آگاه باشند که با نسخه پيچي هاي فاصله دار مخازن نفتي راهبري نخواهند شد. اگر بخواهيم صنعتي پيش رو داشته باشيم مي بايست نيروي انساني شاغل در مراکز غیرضروری مانند تهران را به حداقل برسانيم شرکت ملي نفت ايران بيش از حد بزرگ شده است و پيکر آن تحمل اين بزرگي را ندارد. بايد عرض کنم قبل از انقلاب اسلامي کل نيروي انساني شرکت ملي نفت ايران 6 تا 7 هزار نفر بود و  آبادان که مرکز نفتی و صادراتی محسوب می گردید 11 هزار نفر پرسنل مشغول به کار بودند اما امروز شاغلين در تهران 30 تا 40 هزار نفر و شاغلين در آبادان به کمتر از نصف کاهش يافته است. عمده این مشکلات مربوط به دوران وزارت قبل آقای زنگنه است. در آن دوران ایشان اصرار به عدم تمرکز در جنوب داشت جایی که تولید نفت راعهده دار است با انتقال تمرکز به تهران و دور شدن از حوزه تولید نفت مشکلات امروز در مناطق نمایان گردیده است. امروز که پس از چندین سال حاصل تصمیم آقای زنگنه کاملا روشن شده باید به تصمیم گیری های آتی ایشان بیشتر توجه و دقت نمود چرا که آن چه عیان است چه حاجت به بیان است. با اين روند ما به رشد نخواهيم رسيد و اگر در مديريت خيلي هم هنر بخرج دهيم فقط می توانیم  جلوي عقب رفتن خود را بگيريم و با همین وضعیت سر کنیم.

چه پيشنهادي براي وزير نفت داريد؟

به ايشان توصيه مي کنم هرچه سريع تر به کار کارشناسي برگردند نقش خود را در مقام وزير نفت ايفا نمايد اجازه دهند کارشناسان با انجام کار کارشناسي مباحث را پخته و نهایتا دنبال نمايند. مسايل سياسي را در مباحث فني بيش از اندازه پررنگ نکنند. پتانسيل و توان و ظرفيت نيروهاي زبده و نخبه سازمان را با اعمال دستورات خود محدود ننمايند بلکه از آن در جهت نيل به اهداف سازمان و رفع مشکلات و معضلات بهره ببرند. به اعتبارات مالي سامان ببخشند و انضباط لازم را در اين زمينه فراهم آورند. در انتصابات خود به اصل شايسته سالاري توجه نموده و متخصصين و متعهدین را انتصاب نمايند. انتصاب سياسيون در مناصب کارشناسي بجز عقب ماندگي و عقب افتادگي حاصلي نخواهد داشت. با قوم گرایی و باند بازی به جایی نخواهیم رسید. هرگاه روساي واحدهاي ما از کارمندان خود به امور مسلط تر بودند آنگاه مي توان اميدوار بود. ما انتظار داریم حرکت های کارشناسي توسط رئيس واحدها پخته تر شده و انحراف احتمالی آنها بدینوسیله اصلاح گردد و به مسير درست هدايت شود ولي عملا امروز نظرات کارشناسي توسط برخي از مسئولين از مسير حرکتي درست منحرف مي گردد. تشکيل کميته هاي مختلف در جهت شناسايي ظرفيت هاي مغفول مانده وزارت نفت که بتوان به واسطه آنها وضعيت را بهبود بخشيد و بازدهي را بالا برد دیگر توصیه به جناب زنکنه است.

مطالعه ی سنگيني تحت عنوان پروژه نصر براي اصلاح ساختار سازماني در مرکز مطالعات بین المللی انرژي و با مديريت جناب مهندس آقايي که از افراد سرشناس در حوزه نفت هستند و متخصصان صنعت و دانشگاه نيز همکاري لازم را نموده اند انجام گرفته است که نتايج آن موجود وقابل دسترسي مي باشد. این پروژه بصورت مفصل اصلاح ساختار در هم ریخته نفت را مورد مطالعه عه قرار داده است به جناب وزير توصیه مي کنم نتايج ان مطالعه را مد نظر قرارداده و براساس آن تصميم گيري نمايد.

در پايان براي تمامي خدمتگزاران به نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران آرزوي موفقيت مي نمايم.

 


راههای ارتباطی

پست الکترونيکي :

anjomannisoc@gmail.com

info@anjoman-nisoc.ir

سامانه پیام کوتاه :
50005708614403

پیشخوان

پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري پايگاه اطلاع رساني معاول اول رييس جمهور منشوردولت تدبير و اميد 

آمار بازدید

بازدید کل: 1053816
ورود هرچه بیشتر بخش خصوصی به صنعت نفت با قراردادهای جدید

ورود هرچه بیشتر بخش خصوصی به صنعت نفت با قراردادهای جدید

زنگنه خطاب به حسینی : اشکالات قراردادهای جدید را برطرف کنید

زنگنه خطاب به حسینی : اشکالات قراردادهای جدید را برطرف کنید

ایرادی به قراردادهای نفتی وارد نیست

ایرادی به قراردادهای نفتی وارد نیست